3. Bölüm: İstanbul Hükümeti ile İlişkiler
 
 
 
 
 
36. Konu:  Meclis-i Mebusan`ın Toplanacağı Yer
 
Efendiler, bir yandan milletvekillerinin seçilmesine çalışırken, bir yandan da Meclis-i Meb`usan`ın nerede toplanabileceği düşüncesi kafamızı kurcalıyordu. Hatırlayacaksınız ki, Erzurum`dan Refet Paşa`nın bu konu ile ilgili bir telgrafına cevap verirken Meclis toplanmalı, fakat İstanbul`da değil, Anadolu`da demiştim. Çünkü ben, Meclis`in İstanbul`da toplanması kadar mantıksız ve maksatsız bir davranış tasavvur edemiyordum. Ancak, bu hususta yetkili olanları ve kamuoyunu bu gerçeğe inandırmadıkça, düşüncemizin gerçekleşmesi mümkün değildi. İstanbul`da toplanmanın sakıncalarını olduğu gibi gözler önüne sermek gerekiyordu. Bu maksatla ve millî davayı Rumlara ve yabancılara, Hristiyanlara karşıymış gibi göstermek için, Ali Kemal ve Mehmet Ali Bey`lerin gayretleriyle Ermeni Patrikhanesi`nde yapılan toplantılar ve Hürriyet ve İtilâf Partisi`nin teşebbüsleri üzerine, Harbiye Nazırı vasıtasıyla, İstanbul Hükümeti`nin dikkatini çektik.

13 Ekim 1919 tarihinde, Meclis-i Meb`usan`ın açılışından sonra Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti`nin nasıl bir siyasî durum alması gerektiği görüşünde bulunduğunu, Cemal Paşa vasıtasıyla hükümetten öğrenmeye çalışırken, Meclis-i Meb`usan`ın İstanbul`da toplanmasında ne gibi siyasî bir güvence elde edileceğinin düşünüldüğünü de sorduk. Aynı tarihte, Meclis-i Meb`usan`ın İstanbul`da korkusuzca toplanmasını sağlamak için hangi güvenlik ve korunma tedbirlerinin alınması düşünüldüğünü ve ne yapılmak gerektiğini, İstanbul`da teşkilâtımızın merkez hey`etinde bulunan ve Çanakkale Müstahkem Mevki Komutanı olan Albay Şevket Bey`den sorduk.

 
Sonraki Konu:
Amasya Mülakatı
 
Önceki Konu:
Milli Teşkilat Genişliyor ve Güçleniyor